Ce este Confirmarea la sași

Zilele acestea, când discuțiile despre predarea, rolul și mesajul religiei pentru tineri sunt mai înverșunate ca oricând, primesc multe întrebări și despre religia sașilor din Transilvania.

Nu mă consider persoana potrivită să răspund, pentru că am cel mult niște cunoștințe de bază, așa că mă limitez aici la a vă derula, ca într-un negativ fotografic, unul dintre momentele-cheie în viața unui credincios evanghelic: Confirmarea.

Pentru cei de altă religie, Confirmarea este o fereastră prin care pot privi în spațiul oarecum ermetic al bisericii sașilor, pentru a-și face o imagine de ansamblu. Asta fiindcă la Confirmare are loc tocmai inițierea tinerilor în tainele Bisericii Evanghelice de Confesiune Augustană.

Fete la slujba de confirmare în Ghinda/Windau, jud. Bistrița-Năsăud. Foto: albumul lui Hans Retzlaff, Bildnis eines deutschen Bauernvolkes, Berlin, 1939

Fete la slujba de confirmare în Ghinda/Windau, jud. Bistrița-Năsăud. Foto: albumul lui Hans Retzlaff, Bildnis eines deutschen Bauernvolkes, Berlin, 1939

Înainte de 1990, Confirmarea era la sași o zi de sărbătoare aşteptată de întreaga comunitate. În mod tradițional, avea loc în duminica de Florii, înaintea Săptămânii Mari. Copiii care ajunseră la vârsta Confirmării (13-15 ani) se pregăteau de această zi cu un an înainte, prin lecții alături de preot. Era unul dintre cele mai importante evenimente din viaţa lor, ziua când se despărţeau de copilărie şi deveneau tineri importanţi în comunitate. Atât pregătirile, cât și ceremonia în sine, păstrau același ritm și ton sobru, sărguincios și temeinic specific sașilor, pentru că pregăteau practic primul pas responsabil în viața matură. În multe localități, în ziua de Florii erau câte 30-40 de copii de confirmat.

După 1990, ceremonia de Confirmare a devenit treptat o raritate în Transilvania. Încă o sărbătoare din alte vremuri, din altă lume, despre care saşii îşi amintesc nostalgici, iar restul locuitorilor, de alte religii, nu știu ce înseamnă. Asta pentru că sașii au plecat, iar printre cei rămași nu mai prea sunt tineri de confirmat. Ne lipsește și educația privind celelalte religii în general.

Astăzi sunt rare parohiile din Transilvania în care se mai confirmă 3-4 copii, iar preoți tineri, precum preotul Andreas Hartig din Codlea (v. video mai jos), se străduiesc să-și adapteze discursul la realitatea comunității de astăzi, să fie deschiși și creativi, pentru a atinge cele câteva suflete de care se agață supraviețuirea tradiției etnice și bisericești a sașilor din Transilvania.

Pregătiri, examen, ceremonie, certificat

Când am vorbit despre tradițiile din duminica de Florii (Palmsonntag) la sași, am descris pe scurt și esența ceremoniei de Confirmare. Cuvântul germ. Konfirmation provinde din lat. confirmatio cu sensul de aprobare, confirmare. După botez, Confirmarea este cel mai însemnat moment din viața unui copil. Această zi marchează o limită importantă a vieții: desprinderea de copilărie și intrarea oficială  în rândul comunității, ziua în care tinerii își mărturisesc credința evanghelică lutherană și participă pentru prima dată propriu-zis la Sfânta Împărtășanie.

Cu un an înainte, Confirmarea este pregătită temeinic de copii și preot, prin lecții privind rânduiala Scripturii și a Bisericii, dar și comportamentul în comunitate. Catehismul lui Luther, cartea de cântece, psalmii și Noul Testament, rugăciunile, sărbătorile de peste an trebuie să fie cunoscute fără cusur.

Toate acestea pentru că sâmbătă seara, înainte de Florii, are loc testul de confirmare. Copiii care urmează să fie confirmați merg la casa parohială, unde examenul este susținut cu emoții în prezența părinților și a nașilor de botez. Tinerii ce vor fi confirmați a doua zi trebuie să răspundă oral la întrebările despre cele însușite în anul care tocmai a trecut. Răspunsurile lor confirmă că sunt pregătiți să între în comunitate, în rândul tinerilor bisericii și să pornească pe drumul maturității. Cei care răspund corespunzător, urmează să fie confirmați a doua zi. Și vai de cel care nu trece testul!

În duminica de Florii, la ceremonia de Confirmare, copiii îmbracă portul tradițional de sărbătoare, băieții poartă pentru prima dată haina de biserică (Kirchenpelz/Kürschen), iar fetele poartă pentru prima dată pe cap Bortenul (toca de catifea), ce le va simboliza statutul de fate tinere până la căsătorie.

Copiii merg mai întâi la casa parohială, de unde, în frunte cu preotul și în bătăile clopotelor, pornesc în alai spre biserică. Slujba este una specială, sub forma unui dialog între preot, copiii confirmați și întreaga comunitate. La finalul ceremoniei, în bătăile solemne ale clopotelor, tinerii confirmați îngenunchează în fața altarului, iar preotul le binecuvântează drumul în viață. Apoi primesc Sfânta Împărtășanie.

Tineri confirmați din Codlea/Zeiden, 1937, Sursa foto: Zeidner Nachbarschaft, zeiden.de

Tineri confirmați din Codlea/Zeiden, 1937, Sursa foto: Zeidner Nachbarschaft, zeiden.de

Fiind unul din marile evenimente din viața unui om, Confirmarea este sărbătorită în sânul întregii familii, alături de nași și rude care aduc daruri tânărului confirmat. A nu trece testul de confirmare, fapt care înseamnă că tânărul nu și-a însușit în prealabil toate lecțiile sau că a făcut ceva foarte grav, pedepsit în comunitate, este o mare rușine pentru întreaga familie.

Fiecare copil primește la Confirmare un certificat pe care preotul alege un citat special din Biblie. Ca o dedicație, un motto, sunt cuvintele cu care tânărul pornește în viață.

Odată confirmați, tinerii își pot ocupa locurile separate rezervate în biserică – fetele în cor sau în partea din față, iar băieții în tribună (în galeria de la etaj). În a doua zi de Paște, tinerii confirmați vor putea intra în frății – Bruderschaft și Schwesterschaft – statut important ce înseamnă un loc responsabil în comunitate (dar și distracție, pentru că de acum vor putea participa la baluri).

„În amintirea confirmării”, certificat din 9 aprilie 1911, la confirmarea lui Michael Schopp, Șelimbăr. Foto: Ludmila Popescu, arhiva personală

Mai sugestivă decât descrierea mea este înregistrarea de mai jos, în care un grup de tineri sași confirmați a fost însoțit la pregătiri, examen și slujba de Confirmare. Alături de ei, putem lua parte la tot ce am rezumat mai sus.

Filmarea a fost realizată anul acesta de Florii pentru emisiunea în limba germană a TVR (cu subtitrare în limba română), în parohia preotului Andreas Hartig din Codlea/Zeiden, una dintre puținele comunități de sași din Transilvania în care încă se oficiază anual ceremonia de Confirmare.

Bibiliografie:

Lexikon der Siebenbürger Sachsen, Wort und Welt Verlag, Thaur bei Innsbruck, 1993, pp. 273-274

5 gânduri despre “Ce este Confirmarea la sași

  1. Pingback: Tradiții de Paște la sași | Povești săsești

  2. Confirmarea = a merge conform cu o religie pe care trebuie preluata. Eu, tu, toti nu suntem liberi… suntem botezati, cine ma intrebat daca vreau crucea pe frunte, de ce mi sa inchis ochiul al 3-lea.. Eu cred ca suntem departe de adevar.. Nu intrebam ci preluam niste minciuni care nu are nimic echivalent du IUBIREA

    Apreciază

    • Doamna Carmen, acesta este un articol cu scop pur informativ, care descrie o tradiţie religioasă mai puţin cunoscută. Faptul că dvs o consideraţi legitimă, corectă, adevărată sau dimpotriva, o minciună, aşa cum înţeleg, vă priveşte. Nu propovăduiesc nimic, nici nu mă interesează „adevărul”, „libertatea” sau „iubirea” fiecăruia, deci vă rog să faceţi şi dvs la fel.

      Apreciază

Povestește și tu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s